Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Węgry: Linia kolejowa ustępuje miejsca chińskiej fabryce baterii

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia
INTERCOR

Data publikacji:
06-12-2025
Ostatnia modyfikacja:
02-12-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Węgry: Linia kolejowa ustępuje miejsca chińskiej fabryce baterii
fot. VT, CC BY-SA 2.5, commons.wikimedia.orgPociąg na linii 106
Na trasie Debreczyn – Nagykereki 19 października przejechał ostatni pociąg. Następnie linię zamknięto, by zrobić przestrzeń pod rozbudowę fabryki baterii chińskiej grupy CATL, położonej na południe od lotniska w Debreczynie. Kolej w regionie ma wrócić w nowym śladzie, ale na razie mówi się tylko o przyszłości.

Jednotorowa linia kolejowa 106 łącząca Debreczyn z Nagykereki została zamknięta 1 października. Zgodnie z planami rządu zyska ona nową trasę „bardziej sprzyjającą inwestycjom w tworzenie miejsc pracy w regionie”. – Ruch pociągów na linii ma zostać wznowiony po wybudowaniu połączenia kolejowego Debreczyn – Berettyóújfalu – Biharkeresztes – Nagyvárad – podano w komunikacie Kolei Węgierskich.

Zamknięcie linii wytłumaczono kolejną fazą rozwoju Strefy Ekonomicznej Debreczyn Południe. Właściciele fabryki baterii, a dokładniej chodzi o chińską firmę CATL, prowadzą obecnie inwestycję na państwowym terenie, na którym dotychczas przebiegała linia kolejowa 106. – Przekazanie gruntu było uzależnione od rozbiórki toru i nasypu na odcinku linii kolejowej, a także od rekultywacji, która musiała rozpocząć się w październiku, aby przekazanie mogło zostać ukończone na czas – tłumaczą węgierscy kolejarze MÁV.

Oczekuje się, że ruch kolejowy na południe od Debreczyna zostanie wznowiony w przyszłości wraz z ukończeniem planowanej linii głównej o prędkości 160 km/h, łączącej Debreczyn z Oradeą w Rumunii przez Berettyóújfalu i Biharkeresztes. Linia ta będzie przebiegać fragmentami istniejącej trasy z Debreczyna do punktu na północ od Sárándu, skąd będzie biec na południe do Berettyóújfalu, aby połączyć się z linią główną w kierunku Oradei. Jednak linia Debreczyn – Oradea jest dopiero na wczesnym etapie planowania. Inwestycja nie uzyskała jeszcze niezbędnych pozwoleń na budowę, a finansowanie nie zostało jeszcze zabezpieczone. – Po rozbiórce odcinka torów oraz przygotowaniu i budowie nowej trasy, ruch pociągów powróci, zgodnie z zamierzeniami, z lepszym rozkładem jazdy i wyższym poziomem usług niż dotychczas – podają jedynie MÁV.

Część istniejącej linii kolejowej na południe od Debreczyna ma pozostać linią towarową biegnącą do powstającego obecnie parku przemysłowego, w którym mają powstać nowe zakłady przemysłowe i fabryki baterii. Warto przypomnieć, że linia Debreczyn – Nagykereki była remontowana w 2010 roku, co przyczyniło się potem do wzrostu liczby pasażerów. Do dzisiaj jednak jej stan techniczny uległ znacznemu pogorszeniu, przez co na niektórych odcinkach wprowadzono ograniczenia prędkości do 20 km/h. Lokalne media donosiły, że linia kolejowa była drugą najbardziej ruchliwą linią na Węgrzech.

Grupa MÁV, do której należy również krajowy operator autobusowy Volánbusz, twierdzi, że czas podróży autobusami zastępczymi wynoszący 1 godz. 18 min jest o ok. 20 min krótszy od czasu, jaki mogłaby zapewnić kolej. Jeszcze krótszy czas podróży ma zapewnić nadanie niektórym połączeniom autobusowym charakteru ekspresowego.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia
INTERCOR

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Pierwsze nadwozie Flirta dla GySEV gotowe

Tabor i technika

Pierwsze nadwozie Flirta dla GySEV gotowe

Mikołaj Kobryński 30 listopada 2025

Węgry. EuroCity Hungaria znika z rozkładu jazdy

Pasażer

Węgry. EuroCity Hungaria znika z rozkładu jazdy

Przemysław Jezierski 08 listopada 2025

Duży przetarg na pociągi dla kolei aglomeracyjnej w Budapeszcie

Tabor i technika

Duży przetarg na pociągi dla kolei aglomeracyjnej w Budapeszcie

Mikołaj Kobryński 31 października 2025

Węgry po 28 latach przyspieszyły do 160 km/h

Infrastruktura

Węgry po 28 latach przyspieszyły do 160 km/h

Przemysław Jezierski 02 listopada 2025

Węgry: Reaktywacja wąskotorówki Kecskeméti Kisvasút

Infrastruktura

Węgry: Reaktywacja wąskotorówki Kecskeméti Kisvasút

Przemysław Jezierski 05 października 2025

Zobacz również:

Pierwsze nadwozie Flirta dla GySEV gotowe

Tabor i technika

Pierwsze nadwozie Flirta dla GySEV gotowe

Mikołaj Kobryński 30 listopada 2025

Węgry. EuroCity Hungaria znika z rozkładu jazdy

Pasażer

Węgry. EuroCity Hungaria znika z rozkładu jazdy

Przemysław Jezierski 08 listopada 2025

Duży przetarg na pociągi dla kolei aglomeracyjnej w Budapeszcie

Tabor i technika

Duży przetarg na pociągi dla kolei aglomeracyjnej w Budapeszcie

Mikołaj Kobryński 31 października 2025

Węgry po 28 latach przyspieszyły do 160 km/h

Infrastruktura

Węgry po 28 latach przyspieszyły do 160 km/h

Przemysław Jezierski 02 listopada 2025

Węgry: Reaktywacja wąskotorówki Kecskeméti Kisvasút

Infrastruktura

Węgry: Reaktywacja wąskotorówki Kecskeméti Kisvasút

Przemysław Jezierski 05 października 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij