fot. VT, CC BY-SA 2.5, commons.wikimedia.orgPociąg na linii 106
Na trasie Debreczyn – Nagykereki 19 października przejechał ostatni pociąg. Następnie linię zamknięto, by zrobić przestrzeń pod rozbudowę fabryki baterii chińskiej grupy CATL, położonej na południe od lotniska w Debreczynie. Kolej w regionie ma wrócić w nowym śladzie, ale na razie mówi się tylko o przyszłości.
Jednotorowa linia kolejowa 106 łącząca Debreczyn z Nagykereki została zamknięta 1 października. Zgodnie z planami rządu zyska ona nową trasę „bardziej sprzyjającą inwestycjom w tworzenie miejsc pracy w regionie”. – Ruch pociągów na linii ma zostać wznowiony po wybudowaniu połączenia kolejowego Debreczyn – Berettyóújfalu – Biharkeresztes – Nagyvárad – podano w komunikacie Kolei Węgierskich.
Zamknięcie linii wytłumaczono kolejną fazą rozwoju Strefy Ekonomicznej Debreczyn Południe. Właściciele fabryki baterii, a dokładniej chodzi o chińską firmę CATL, prowadzą obecnie inwestycję na państwowym terenie, na którym dotychczas przebiegała linia kolejowa 106. – Przekazanie gruntu było uzależnione od rozbiórki toru i nasypu na odcinku linii kolejowej, a także od rekultywacji, która musiała rozpocząć się w październiku, aby przekazanie mogło zostać ukończone na czas – tłumaczą węgierscy kolejarze MÁV.
Oczekuje się, że ruch kolejowy na południe od Debreczyna zostanie wznowiony w przyszłości wraz z ukończeniem planowanej linii głównej o prędkości 160 km/h, łączącej Debreczyn z Oradeą w Rumunii przez Berettyóújfalu i Biharkeresztes. Linia ta będzie przebiegać fragmentami istniejącej trasy z Debreczyna do punktu na północ od Sárándu, skąd będzie biec na południe do Berettyóújfalu, aby połączyć się z linią główną w kierunku Oradei. Jednak linia Debreczyn – Oradea jest dopiero na wczesnym etapie planowania. Inwestycja nie uzyskała jeszcze niezbędnych pozwoleń na budowę, a finansowanie nie zostało jeszcze zabezpieczone. – Po rozbiórce odcinka torów oraz przygotowaniu i budowie nowej trasy, ruch pociągów powróci, zgodnie z zamierzeniami, z lepszym rozkładem jazdy i wyższym poziomem usług niż dotychczas – podają jedynie MÁV.
Część istniejącej linii kolejowej na południe od Debreczyna ma pozostać linią towarową biegnącą do powstającego obecnie parku przemysłowego, w którym mają powstać nowe zakłady przemysłowe i fabryki baterii. Warto przypomnieć, że linia Debreczyn – Nagykereki była remontowana w 2010 roku, co przyczyniło się potem do wzrostu liczby pasażerów. Do dzisiaj jednak jej stan techniczny uległ znacznemu pogorszeniu, przez co na niektórych odcinkach wprowadzono ograniczenia prędkości do 20 km/h. Lokalne media donosiły, że linia kolejowa była drugą najbardziej ruchliwą linią na Węgrzech.
Grupa MÁV, do której należy również krajowy operator autobusowy Volánbusz, twierdzi, że czas podróży autobusami zastępczymi wynoszący 1 godz. 18 min jest o ok. 20 min krótszy od czasu, jaki mogłaby zapewnić kolej. Jeszcze krótszy czas podróży ma zapewnić nadanie niektórym połączeniom autobusowym charakteru ekspresowego.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.